محور سواد رسانه ای تفکر انتقادی است

محور سواد رسانه ای تفکر انتقادی است

سپنجی گفت: محور سواد رسانه ای تفکر انتقادی است یعنی محتوایی را که در اختیار ما قرار می گیرد به صورت نقادانه تحلیل و تجزیه کنیم. طبعاً این موضوع برای سنین زیر 11 سال تقریبا محال است.
برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع سبد مصرف رسانه ای کودکان و با حضور دکتر امیر عبدالرضا سپنجی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این برنامه عنوان کرد: فرزندان ما آن چیزی خواهند شد که ما هستیم؛ نه آنچه که ما می خواهیم.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: والدین نقش الگو را برای فرزندان خود دارند و این موضوع در دیدگاه های روانشناختی و جامعه شناختی که خانواده را محور جامعه قرار می دهند پذیرفته شده است.

پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات خاطرنشان کرد: کودکان رفتارهایی را انجام می دهند و از ابزارهایی استفاده می کنند که مصرف رسانه ای آنها را تغییر داده است و این موضوع غیر قابل انکار است.

دکتر سپنجی در ادامه مطلب بیان داشت: محور سواد رسانه ای تفکر انتقادی است یعنی محتوایی را که در اختیار ما قرار می گیرد به صورت نقادانه تحلیل و تجزیه کنیم. طبعاً این موضوع برای سنین زیر 11 سال تقریبا محال است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه استفاده فرزندان ما از تبلت ها و موبایل های هوشمند به معنای سواد رسانه ای نیست افزود: محوریت سواد رسانه ای که تفکر انتقادی است نیاز به آموزش دارد.

وی همچنین عنوان کرد: ما ملت کتاب نخوانی هستیم و این مسئله ما را دچار گرفتاری هایی کرده است. به دلیل اینکه دغدغه های اقتصادی به قدری زیاد شده است که فرصت کتاب خواندن نداریم.

این پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات در ادامه مطلب خاطرنشان کرد: کودکان حساس ترین و اثر پذیرترین قشر در برابر محتوا های رسانه ای هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین در ادامه اظهار کرد: بنابراین لازم است که همه نهادهای کشور به این حوزه ورود کنند و به بنیاد بازی ها در بالا بردن سواد رسانه ای کودکان و اقدامات مرتبط با این موضوع کمک کنند.

این پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات سواد رسانه ای در ادامه مطلب با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقای سواد رسانه ای در جامعه عنوان کرد: رسانه ها باید این مسئله را جدی بگیرند و یکی از انتقاداتی که به رسانه ملی دارم در رابطه با همین موضوع است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان این برنامه تاکید کرد: علاوه بر این ضروری است که در رسانه ها توجه بیشتری به مخاطب کودک داشته باشیم و آموزش ها را از پایه شروع کنیم.

نظرات
ارسال نظر